Nietsdoen, je geest laten waaien, je ziel luchten. 

Ik las het laatst op een scheurkalender als de betekenis van het Griekse woord Scholè.

Scholè betekent ‘rust, vrije tijd’ en ook ‘bezigheid in ledige uren’. Het is ook het woord waar ons woord voor school vandaan komt. Alleen leren, tot ontwikkeling komen, dat is toch wat anders dan rust en vrije tijd?

Vrije tijd en juist iets doen. Ik mijmerde er een beetje over want ik vond de betekenis zo tegengesteld. En toen ik de woorden ‘doen’ en ‘nietsdoen’ naast elkaar zette, zag hoe ze met elkaar verbonden zijn. Net zoiets als yin en yang. 

Je hebt ontspanning, vrijaf zijn en leegte nodig om vervolgens weer dingen in je op te kunnen nemen. We kunnen niet 24/7 aan staan, leren, doen en in beweging zijn. Nietsdoen en iets ondernemen zijn twee kanten van dezelfde medaille. De Griekse filosofen zagen ‘nietsdoen’ als voorwaarde voor inventiviteit. 

Het een kan niet zonder het ander. Waar we ook mee bezig zijn, we kunnen niet continue blijven hollen. We hebben een onderbreking nodig. Momenten van rust, stilheid, ledigheid of je geest laten waaien. Even uit de dagelijkse tredmolen stappen. En niets doen. Gewoon een beetje voor je uit staren. 

De kennis en ervaring die we hebben opgedaan kan dan tot ontwikkeling komen. En het grappige is dat er heel wat gebeurt op de momenten wanneer we even niets doen. Gewoon door een pauze te nemen. Er vallen vaak kwartjes, we krijgen ineens een inzicht over een situatie. En zo ben je ineens, zonder wat te doen, productief.

Het is inmiddels zelfs wetenschappelijk bewezen dat nietsdoen therapeutisch effect heeft op lichaam en geest. We gedijen allemaal beter bij een legere agenda. Volwassenen. En zeker ook kinderen.

Even niks doen, niks hoeven.
Laten we wat vaker lummelen.

Hartegroet,
Esther

Pssst….. wil je ook langzamer aan en ontdekken of ont-dekken wat dat voor jou kan betekenen? Ik begeleid je graag 1 op 1 in een coachingstraject. En dat kan zeker ook in combinatie met m’n online training Onthaasten 2.0. Meer weten? Mail me!